Affirmative Action and Equity: An Analysis from Thomas Nagel’s Proposal
Abstract
Recibido: 27/03/2015 • Aceptado: 29/09/2015This paper outlines the context wherein Thomas Nagel’s affirmative action actually takes places as a Rawlsian theory complement. The pendulum effect between theory and pragmatic application calls for a concept capable of linking both realms. The Aristotelian notion of epieikeia, I submit, fulfils the necessary requirements to clear up the transit between –the ideal and the no-ideal while– protecting the idea of justice and its epistemological framework.References
Anderson, T. (2004). The Pursuit of Fairness: A History of Affirmative Action. Oxford: Oxford University Press.
Aristóteles. (1987). Metafísica. Madrid: Gredos.
Aristóteles. (2000). Ética Nicomaquea. Madrid: Gredos.
Aristóteles. (2000), Retórica. Madrid: Gredos. Arneson, R. (1990). “Primary Goods Reconsidered”. En Nous, vol. 24, no. 3, 429-454.
Cowan, JL. (1995). “Inverse discrimination”. En The Affirmative Action Debate. Routledge: New York.
Dworkin, R. (2012). Taking Rights Seriously. Londres: Bloomsbury.
Dieterlen, P. (2010). Los derechos económicos y sociales: una mirada desde la filosofía. Paulette Dieterlen, coord. Ciudad de México: IIF-UNAM.
Hellman, D.; S. Moreau. (2013). Philosophical Foundations of Discrimation Law. Oxford: Oxford University Press.
Kant, I. (1990). Fundamentación de la metafísica de las costumbres. Madrid: Espasa-Calpe.
Könczöl, M. (2013). “Legality and Equality in the Rhetoric: The Smooth Transtition”.
En Aristotle and the Philosophy of Law: Theory, Practice, and Justice, vol. 23. 163-171.
Kymilicka, W. (2002). Contemporary Political Philosophy an Introduction. Oxford: Oxford University Press.
Nagel, T. (1973). “Equal Treatment and Compensatory Discrimination”. En Philosophy & Public Affairs, vol. 2, no. 4, 348-363.
Nagel, T. (1981). “A Defense of Affirmative Action”. En Philosophy & Public Policy, vol. 1, no. 4, 6-9.
Nagel, T. (1989). The View From Nowhere. Oxford: Oxford University Press.
Nagel, T. (2003). “John Rawls and Affirmative Action”. En The Journal of Blacks in Higher Education, no. 39. 82-84.
Nagel, T. (2004). La posibilidad del altruismo. México: Fondo de Cultura Económica.
Nagel, T. (2006). Igualdad y parcialidad: Bases éticas de la teoría política. Madrid: Paidós.
Nussbaum, M. (1993). “Equity and Mercy”. En Philosophy & Public Affairs, vol. 22, no. 2, 83-125.
Rawls, J. (1995). Teoría de la Justicia. México: Fondo de Cultura Económica.
Rawls, J. (2002). La justicia como equidad. Madrid: Paidós.
Rodríguez, J. (2004). ¿Qué es la discriminación y cómo combatirla? México: Consejo Nacional para Prevenir la Discriminación.
Rawls, J. (2006). Un marco teórico para la discriminación. México: Consejo Nacional para Prevenir la Discriminación.
Rodríguez, RB. (2010). “Liberalismo y comunitarismo. Un debate inacabado”. En Studium: Revista de humanidades, no. 16. 201-229.
Romero Roisin, JP; F Ayala, coords. (2006). “Comunitarismo versus Liberalismo”. En Estudios Políticos, no. 8. 43-57.
Sowell, T. (2005). Affirmative Action Around the World: An Empirical Study. Connecticut: Yale University Press.
Tolstoi, L. (1993). La muerte de Iván Ilich y cuentos. Santiago de Chile: Andrés Bello.
Centro de Estudios Espinosa Yglesias. (2013). Informe de movilidad social en México 2013: imagina tu futuro, México: Centro de Estudios Espinosa Yglesias.