Origins of the Nietzschean Critique of Knowledge from the Language

  • Fernando Fava Universidad Nacional de Entre Ríos
Keywords: extramoral, knowledge, language, metaphor, Nietzsche.

Abstract

Received: 12/05/2015 • Accepted: 09/02/2016This article seeks to establish the genesis of Nietzsche’s tropological conception of knowledge, from both a historical and a genealogical approach to the Nachgelassene Fragmente  between 1869 and 1873. We understand this work as somehow original, for as far as we know, even if several scholars have pointed out the centrality of language in order to understand Nietzsche’s critique to the Metaphysics, as well as the relevance of his early years corpus in his hermeneutics, this issue has not yet been approached from the perspective of the posthumous works, as we propose here. From this point of view, new perspectives arise to enrich nietzschean studies.

References

Barrios Casares, M. (2002). “La crítica de la «cosa en sí» en la filosofía del joven Nietzsche”. En Voluntad de lo trágico. El concepto nietzscheano de voluntad a partir de El Nacimiento de la Tragedia. Madrid: Biblioteca Nueva.

Campioni, G. y A. Venturelli (eds.). (1992). “Nietzsche e Lange”. En La «Biblioteca ideale» di Nietzsche, pp. 19-43. Napoli: Guida.

Conill, J. (1997). “Por los caminos del criticismo kantiano”. En El poder de la mentira. Nietzsche y la política de la transvaloración. Madrid: Tecnos.

Crawford, C. (1988). The Beginning of Nietzsche’s Theory fo Language. Berlín:Walter de Gruyter.

De Santiago Guervós, L.E. (2013). “Introducción”. En Friedrich Nietzsche. Escritos sobre retórica. Madrid: Trotta.

De Santiago Guervós, L.E. (1994). Nietzsche y la polémica sobre El Nacimiento de la Tragedia. Málaga: Hybris.

Esteban Enguita, J. (2004). “Influencia ideológicas sobre el pensamiento político del joven Nietzsche: La Kultur y la vanguardia intelectual de la burguesía alemana”. En El joven Nietzsche. Política y tragedia. Madrid. Biblioteca Nueva.

Gerber, G. (1885). Die Sprache als Kunst, 2 vols. Bromberg: Mittler‘sche Buchhandlung. 1871-1874; 2da. ed. Berlín: R. Gärtner‘s Verlag.

Gerratana F. (1988). „Der Wahn jenseit des Menschen, Zur frühen Eduard von Hartmann-Rezeption Nietzsche”. En Nietzsche Studien, XVII, pp. 391-433.

Habermas, J. (1982). “La crítica nihilista del conocimiento en Nietzsche”. En Sobre Nietzsche y otros ensayos. Madrid: Tecnos.

Janz, C.P. (1981). Friedrich Nietzsche Vol I: Infancia y juventud. Madrid. Alianza.

Oehler, M. (1942). “Apéndice 2”. Verzeichnis der von Nietzsche aus der Universitätbibliothek in Basel 1869-1879. En Nietzsche Archivs, 51.

Meijers, A. (1988). „Gustav Gerber und Friedrich Nietzsche. Zum historischen Hintergrund der sprachphilosophichen Auffassungen des frühen Nietzsche”. En Nietzsche Studien, 17, pp. 369-390.

Mittasch A. (1952). Nietzsche als Naturphilosoph. Stuttgart: Alfred Kröner.

Nietzsche, F. (1967). Werke, Kritische Gesamtausgabe, herausgegeben von G. Colli und M. Montinari. G. Colli, M. Montinari. Berlín: De Gruyter.

Nietzsche, F. 1994. Sobre verdad y mentira en sentido extramoral, Madrid: Tecnos. Traducción de Luís Valdés y Teresa Orduña.

Nietzsche, F. (2010). Fragmentos póstumos I (1869-1874). L.E. Santiago de Guervós (trad.). Madrid: Tecnos.

Safranski, R. (2001). Nietzsche. Biografía de su pensamiento. Barcelona: Tusquets.

Salaquarda, J. (1979). „Der Standpunkt des Ideals bei Lange und Nietzsche”. En Studi Tedeschi, XXII(1) Napoli.

Sánchez, Sergio. 1999. El problema del conocimiento en el joven Nietzsche. Los póstumos del período 1867-1873. Córdoba, Arg. Universitas.

Stack, G. 1983. Lange and Nietzsche,Walter de Gruyter, Berlin-New York.

Stingelin, Martin. 1988. „Nietzsches Wortspiel als Reflexion auf poet(olog)ische Verfahren”. En Nietzsche Studien, 17, pp. 337-349.

Published
2017-01-12
How to Cite
Fava, F. (2017). Origins of the Nietzschean Critique of Knowledge from the Language. Open Insight, 8(13), 161-188. https://doi.org/10.23924/oi.v8i13.221