Future and transhumanism: the culmination of the modern project of rational control or the end of education

  • Sandra Anchodno Pavón Universidad Panamericana
  • Cecilia Gallardo Macip Universidad de los Andes
Keywords: Capacities, education, human nature, modernity, transhumanism

Abstract

The absolute trust in the progress of human beings through science and technology not only affects the way in which we conceive the nature of man, but also influences the construction of the future we desire for the generations to come. In that sense, a critique towards the modern project helps to shed light to the possible consequences that scientific and technocratic vision of education could have on young people. Above all, by revisiting the main premises of transhumanism it is possible to elucidate the capacitist and instrumental criterion that seeks to impose itself as the ultimate paradigm of education. That is why it is important to point out how transhumanists propose an educative model that, rather than promoting the cultural and integral growth of children, it promotes an anthropological reductionism, which requires only a functional and successful development of the members of contemporary societies. Therefore, the objective of this article consists, on one hand, in denouncing the transhumanists’ rejection of education, based on a defense of instrumental capacities and, on the other hand, to highlight the importance that a humanistic education provides by enriching the value of human nature. This text is, then rooted in a reassessment of the contemplation of beauty and the search for truth as the goal of man.

References

Agar, N. (2010). Humanity´S End: Why We Should Reject Radical Enhancement. MIT Press.

Altarejos, F. y Naval, C. (2000). Filosofía de la educación. Eunsa.

Anchondo Pavón, S., y Gallardo Macip, C. (2021). La perfección de las vidas vulnerables. Modificación genética y discapacidad. Revista de Medicina y Ética, 32(2): 483-518. https://doi.org/10.36105/mye.2021v32n2.04.

Aristóteles. (1995). Física. Traducción de G. R. de Echandía. Gredos.

Au, O., & Kwan, R. (2009). Experience on Outcome-Based Teaching and Learning. En F. L. Wang, J. Fong, L. Zhang, & V. S. K. Lee (eds.), Hybrid Learning and Education. Springer: 133-139. https://doi.org/10.1007/978-3-642-03697-2_13.

Barnes, E. (2016). The Minority Body: A Theory of Disability. Oxford University Press.

Bauman, Z. (2003). Modernidad Líquida. Fondo de Cultura Económica.

(2005). Vidas desperdiciadas. La modernidad y sus parias. Paidós.

Bostrom, N. (2005). A History of Transhumanist Thought. Journal of Evolution and Technology, 14(1): 1-30. https://nickbostrom.com/papers/history.pdf

(2013). Why I Want To Be A Posthuman When I Grow Up. En M. More y N. Vita-More (eds.), The Transhumanist Reader. Wiley-Blackwell: 28-53.

Bostrom, N. & Sandberg, A. (2009). Cognitive Enhancement: Methods, Ethics, Regulatory Challenges. Sci Eng Ethics, 15(3): 311-341. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19543814/

Bostrom, N. & Savulescu, J. (2009). Human Enhancement. Oxford University Press.

More, M. & Vita-More, N. (2013). The Transhumanist Reader. John Wiley & Sons, Inc.

Campbell F. K. (2001). Inciting Legal Fictions: “Disability’s” date with Ontology and the Ableist Body of Law. Griffith Law Review; 10(1): 42-62. https://rb.gy/aytzce.

Carmona, M. (2007). La educación y la crisis de la modernidad. Hacia una educación humanizadora. Revista de Artes y Humanidades ÚNICA, Año 8(19), Mayo-Agosto: 134-157. https://shorturl.at/abCK5

Connell, R. (2007. Escuela y justicia social. Morata.

Dancák, P. (2017). Homo Perfectus Versus Educatio: Philosophical Reflections on Transhumanism and Education. Studia Paedagogica Ignatiana, 20(1): 57-71.

De Sousa Santos, B. (2003). Crítica de la razón indolente. Contra el desperdicio de la experiencia, Desclée de Brouwer.

Deneen, P. J. (2019). ¿Por qué ha fracasado el liberalismo? Rialp.

Díaz, J. (2020). La Transeducación como una expresión del futuro de la educación. Perspectiva decolonial sobre la educación democrática. Revista Ethika, n. 2: 53-78. https://rb.gy/wyd5dz.

Diéguez, A. (2017). Transhumanismo. La búsqueda tecnológica del mejoramiento humano. Herder.

Dussel, E. (1994). Crítica del “Mito de la Modernidad”. 1492. El encubrimiento del otro. Hacia el origen del “Mito de la Modernidad”. Plural Editores: 69-81.

Ferreira, M. (2008). Una aproximación sociológica a la discapacidad desde el modelo social: apuntes caracteriológicos. Reis: Revista Española de investigaciones sociológicas, n. 124: 141-174. https://rb.gy/lemnff.

Fukuyama, F. (2002). El fin del hombre, consecuencias de la revolución biotecnológica (Posthuman Society). Ediciones B.

Gracia Calandín, J. (2018). El desafío ético de la educación. Dykinson.

(2020). Transhumanismo y neuroeducación en perspectiva orteguiana. Logos. Anales del Seminario de Metafísica, 53: 55-64. https://doi.org/10.5209/asem.70836.

Habermas, J. (2002). El futuro de la naturaleza humana: ¿Hacia una eugenesia liberal? Paidós.

Harris, J. (2009). Enhancements Are A Moral Obligation. En N. Bostrom y J. Savulescu (eds.) Human Enhancement. Oxford University Press: 131-154.

Horkheimer, M. (1947). Eclipse Of Reason. Oxford University Press.

(2016). Crítica de la razón instrumental. Trotta.

Horkheimer, M. y Adorno, T. W. (2016). Dialéctica de la Ilustración. Trotta.

Hume, M. (2000). Los alumnos intelectualmente bien dotados. Edebé.

Kittay, E. F. (2013). Caring For the Long Haul: Long-Term Care Needs And The (Moral) Failure To Acknowledge Them. IJFAB: International Journal of Feminist Approaches to Bioethics, 6: 66-88. https://doi.org/10.3138/ijfab.6.2.66

Kurzweil, R. (2005). The Singularity Is Near: When Humans Transcend Biology. Penguin Books, New York.

L’Ecuyer, C. (2012). Educar en el asombro. Plataforma Editorial.

Lewis, C. S. (2015). The Abolition of Man. Harper Collins.

Lickona, T. (1991). Educating for Character: How Schools Can Teach Respect and Responsibility. Bantam Books.

(2010). Carácter: cómo ayudar a las nuevas generaciones a desarrollar el buen criterio, la integridad y otras virtudes esenciales. Producciones Educación Aplicada.

Lipovetsky, G. (1986). La era del vacío. Ensayos sobre el individualismo contemporáneo. Anagrama.

Llano, A. (2008). La vida lograda. Ariel.

MacIntyre, A. (2007). After Virtue. A Study in Moral Theory. Notre Dame University Press.

Márquez, Á. (1995). La crisis de la Modernidad y la razón pedagógica. Revista Frónesis, 2(2), Diciembre.

Meza-Mejía, M. & Anchondo, S. (2019). La formación del carácter en los indígenas mexicanos. Continuidades, rupturas y reivindicaciones. Estudios sobre Educación, n. 37: 33-49. https://shorturl.at/OT028.

Mignolo, W. (2007). La idea de América Latina. La herida colonial y la opción decolonial. Gedisa.

More, M. (2013). The Philosophy of Transhumanism. M. More y N. Vita-More (eds.), The Transhumanist Reader. John Wiley & Sons, Inc: 3-17.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO.

Naval, C., (2009). Educación de la sociabilidad. Eunsa.

Naval, C. y Bernal, A. (2017). Educación del carácter y de las virtudes. C. E. Vannev, I. Silva y J. F. Franck. (eds.). Diccionario Interdisciplinar Austral. http://dia.austral.edu.ar/Educaci%C3%B3n_del_car%C3%A1cter_y_de_las_virtudes.

Ocampo, M. (2020). Importancia del concepto de naturaleza en Santo Tomás de Aquino, ante los retos que plantea el transhumanismo a la educación actual. Akadèmeia, 19(1), junio-julio: 1-35.

Orón, J.V. (2020). Encuentro interprocesual Por un mundo para el crecimiento interpersonal. ICCE.

Platón. (1998). Fedro. Diálogos, vol. III. Traducción de E. Lledó Íñigo. Gredos: 291-413.

Quijano, A., (2019). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. Espacio Abierto, 28(1): 255-301.

Rama Vitale, C. (2017). Prólogo. C. Rama Vitale y M. Chan Núñez (coords). Futuro de los sistemas y ambientes educativos mediados por las TIC, UDGVirtual, Jalisco.

Sandel, M. (2007). The Case Against Perfection: Ethics in the Age of Genetic Engineering. Belknap Press / Harvard University Press.

Savulescu, J. (2005). New Breeds of Humans: The Moral Obligation to Enhance. Reproductive BioMedicine Online, 10, Supplement 1: 36-39. https://doi.org/10.1016/S1472-6483(10)62202-X.

Savulescu, J. & Persson, I. (2012). Moral Enhancement, Freedom, and the God Machine. The Monist, 95(3): 399-421. https://doi.org/10.5840/monist201295321.

Torralba Roselló, F. (2010). La inteligencia espiritual. Plataforma Editorial.

Torres Santomé, J. (2007). Educación en tiempos de neoliberalismo. Morata.

(2011). La justicia curricular. El caballo de Troya de la cultura escolar. Morata.

(2013). Entrevista a Jurjo Torres Santomé. Revista de Pedagogía. Escuela de Educación. Universidad Central de Venezuela, Caracas, 34(94), enero-junio: 139-152. https://shorturl.at/ioqO2.

Vite Pérez, M. Á. (2012). La discapacidad en México desde la vulnerabilidad social. Polis: Investigación y Análisis Sociopolítico y Psicosocial, 8(2): 153-173.

Published
2023-10-02
How to Cite
Anchodno Pavón, S., & Gallardo Macip, C. (2023). Future and transhumanism: the culmination of the modern project of rational control or the end of education. Open Insight, 14(32), 70-97. https://doi.org/10.23924/oi.v14i32.563