Miguel de Unamuno and the Novel as Philosophy

  • Francisco de Jesús Ángeles Cerón Universidad Autónoma de Querétaro
Keywords: Epistemology, aesthetic, philosophy, novel, Unamuno

Abstract

After moving away from the positivism that he practiced in his youth, Unamuno found in narrative fiction the means to formulate and expose his thinking. This article examines and specifies in which moments of his literary work he explores some of the topics that will be central in his philosophy of maturity (interiority, individuality, contradiction), analyzes his evolution as a fiction writer from his Cuadernos de Juventud to his latest published texts, shows how he concentrates on writing novels breaking aesthetic models of naturalistic realism and approaching the modernist paradigms and exposes how the use of literary resources typical of modernism is what allows Unamuno to delve into the epistemic problems that most concern him: self-knowledge, the encounter with external reality, and the possibility of linguistically exposing our particular way of experiencing the contradiction between individuality and the world of others. Finally, this article explains the concept of the novel that Unamuno formulates based on his writing practice and reviews examples that allow us to identify why the aesthetics of his fiction writing is a clear attempt to make the novel (nivola) a form of knowledge.

References

Altisent, M. (1998). “Unamuno y la metáfora organicista de la creación literaria”. En Actas del XII Congreso de la Asociación Internacional de Hispanismo (Del Romanticismo a la Guerra Civil), D. Filtter (coord.), Birmingham: University of Birmingham Press, vol. 4, pp. 26-40.

Álvarez Castro, L. (2005). La palabra y el ser en la teoría literaria de Unamuno. Salamanca: Ediciones de la Universidad de Salamanca.

Andersen, K. H. (2015). “Miguel de Unamuno: una filosofía novelada”. En J. A. Garrido Ardila, El Unamuno eterno. Barcelona: Anthropos, pp. 330-352.

Ángeles Cerón, F. de J. (2023). La novela de Unamuno, un estilo de escritura y pensamiento. Buenos Aires: Editorial Biblos.

Castro Castro, A. (1968). “La paradoja unamuniana. El modo más vivo y más eficaz de transmitir la verdad a los torpes”. En Cuadernos de la Cátedra Miguel de Unamuno. n. 18, Salamanca: Ediciones de la Universidad de Salamanca, p. 71-84.

Cerezo Galán, P. (1996). Las máscaras de lo trágico. Madrid: Trotta.

Darío R. (2017) “Unamuno, poeta”. Prólogo a Teresa. Rimas de un poeta desconocido, presentadas y presentado por Miguel de Unamuno, en: Novelas completas. Madrid: Cátedra, pp. 972-974.

García Jambrina, L. (2015). “Miguel de Unamuno o la interiorización de la novela”. En El Unamuno eterno. Barcelona: Anthropos, pp. 285-288.

Garrido Ardila, J. A. (2013). “Itinerario de la novela modernista española”. En Revista de Literatura, vol. LXXV, n. 150, pp. 547-571.

(2015). La construcción modernista de Niebla de Unamuno. Barcelona: Anthropos.

Gullón, R. (1976). Autobiografías de Unamuno. Madrid: Gredos.

Longhurst, C. A. (2003). “Teoría de la novela en Unamuno. De Niebla a Don Sandalio”. En Miguel Unamuno. Estudios sobre su obra, vol. I. Salamanca: Ediciones de la Universidad de Salamanca. pp. 139-151.

Mora García, J. L. (2021) “Sombras de sueño en tiempos del destierro hendayés”. En Unamuno en Hendaya. G. Insausti (ed.). Valencia: Pre-Textos. pp. 197-219.

Unamuno, M. de (1923). Paz en la guerra. Madrid: Editorial Renacimiento.

(1927) Cómo se hace una novela. Buenos Aires: Alba.

(1958a). En torno al casticismo. En M. García Blanco (ed.), Obras Completas III. Madrid: Vergara, pp. 155-282.

(1958b). “A lo que salga”. En M. García Blanco (ed.), Obras Completas III. Madrid: Vergara, pp. 788-793.

(1958c). Tres novelas ejemplares y un prólogo. En G. B. Manuel (ed.), Obras Completas IX. Madrid: Vergara, pp.419-479.

(1958d). “La princesa doña Lambra”. En M. García Blanco (ed.), Obras Completas XII. Madrid: Vergara, pp. 345-374.

(1958e). “Credo poético”. En M. García Blanco (ed.), Obras Completas XIV. Madrid: Vergara, pp. 265-272.

(1958f). “Prólogo a Cancionero”. En M. García Blanco (ed.), Obras Completas XV. Madrid: Vergara, pp. 22-45.

(1958g). San Manuel Bueno Mártir. En G. B. Manuel (ed.), Obras Completas XVI. Madrid: Vergara, pp. 567-636.

(1958h). La novela de don Sandalio, jugador de ajedrez. En G. B. Manuel (ed.), Obras Completas XVI. Madrid: Vergara, pp. 637-670

(1966a). “Sobre la pornografía”. Obras Completas III. Madrid: Esceliser, pp. 319-325.

(1966b) “Prólogo al libro Los poemas de la serenidad de Ernesto A. Guzmán” Obras Completas VIII. Madrid: Esceliser, pp.1027-1038.

(1966c). “Conferencia en el Círculo Mercantil de Málaga”. En Obras Completas IX. Madrid: Esceliser, pp. 196-214.

(1972). Cartas 1903-1933. Miguel de Unamuno y Luis de Zulueta. Madrid: Aguilar.

(1993). “A la defensiva”. En Miguel de Unamuno en “Las noticias” de Barcelona (1899-1902). A. Sotelo Vázquez (ed.). Barcelona: Lumen, pp. 300-303.

(1994). Nuevo Mundo. L. Robles (ed.). Madrid: Trotta.

(1998). “Estilo de ensayo”. En Alrededor del estilo. Salamanca: Ediciones de la Universidad de Salamanca, pp. 33-36.

(2002). Niebla. M. J. Valdés (ed.). Madrid: Cátedra.

(2005). Del sentimiento trágico de la vida en los hombres y en los pueblos y Tratado del amor a Dios. N. Orriger (ed.). Madrid: Tecnos.

(2015). Mi confesión. A. Villar Ezcurra (ed.). Salamanca: Sígueme.

(2016a). Notas entre Madrid y Bilbao. En Cuadernos de juventud. M. A. Rivero Gómez (ed.). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca. pp.69-107.

(2016b). Cuaderno XVII. En Cuadernos de juventud. M. A. Rivero Gómez (ed.). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca. pp.107-153.

(2016c). Cuaderno XXIII. En Cuadernos de juventud. M. A. Rivero Gómez (ed.). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca. pp.153-202.

(2017a). Epistolario I. J.-C. Rabaté y C. Rabaté (eds.) Salamanca: Universidad de Salamanca.

(2017b). Amor y pedagogía. En J. A. Garrido (ed.) Novelas completas. Madrid: Cátedra, pp. 438-528.

(2017c). “Prólogo” a Tres novelas ejemplares y un prólogo. En J. A. Garrido (ed.) Novelas completas. Madrid: Cátedra, pp.801-805.

(2017d). “Epílogo” a Don Sandalio, jugador de ajedrez. En J. A. Garrido. (ed.), Novelas completas. Madrid: Cátedra, pp. 1221-1222.

Published
2022-09-26
How to Cite
Ángeles Cerón, F. de J. (2022). Miguel de Unamuno and the Novel as Philosophy. Open Insight, 14(31), 91-122. https://doi.org/10.23924/oi.v14i31.578