Noetics and education in Averroes. An approach from the Comentarium Magnum in Aristotelis De Anima.

  • Sandro Paredes Universidad Católica del Maule
Keywords: Averroes, history of philosophy, noetics, philosophy of education

Abstract

The noetics developed by Averroes in his Comentarium Magnum in Aristotelis De Anima contains some references and arguments related to education. Our article highlights Averroes’ use of the teacher-student relationship as an argument within the analysis of the intellect and the possible implications for a philosophy of education. To achieve this: i) we expose, as background, the problem about the one and multiple intellect in Alexander of Afrodisia and Thesmistius; ii) we analyze the reception of this problem in some passages of the Comentarium Magnum of Averroes that refer to education and the use they have within the noetic argumentation of it; iii) some relevant considerations are proposed that allow reconstructing of Averroes’s philosophy of education.

References

Abbagnano, N. y Visalberghi, A. (1964). Historia de la pedagogía. Fondo de Cultura Económica.

Alejandro de Afrodisia. (1887). Commentaria in Aristotelem Graeca. Eimer.

(2008). De anima libri mantissa. R. Sharples (ed.). Walter de Gruyter.

(2013). Acerca del alma. Acerca del destino. Traducción de J. M. García Valverde. Gredos.

(1990). On the Intellect. Two Greek Aristotelian Commentators on the Intellect: The De Intellectu Attributed to Alexander of Aphrodisias and Themistius’ Paraphrase of Aristotle De Anima 3.4-8. F. M. Schroeder y R. B. Todd (eds.). Pontifical Institute of Mediaeval Studies.

Al-Rsa’i, M. (2018). Knowledge Theory in Ibn Rushd Literature and Reflection Thereof on Its Educational Philosophy. International Journal of Progressive Education, 14(1): 1-7. https://eric.ed.gov/?id=EJ1170087.

Aristóteles. (1961). De Anima. Edited whit Introduction and commentary by D. W. Ross. Oxford University Press.

(1978). De Anima. Traducción de T. Calvo Martínez. Gredos.

(2010). Acerca del alma. Traducción de M. D. Boeri. Colihue.

Averroes. (1953). Commentarium Magnum in De Anima. F. S. Crawford (ed.). The Mediaeval Academy of America.

(1954). Tahāfut al-Tahāfut (The Incoherence of the Incoherence). Translated by S. van den Bergh. Luzac.

(2001). Decisive Treatise and Epistle Dedicatory. Translated by Ch. Butterworth. Brigham Young University Press.

(2002). Middle Commentary on Aristotle’s De Anima. Translated by A. L. Ivry. Brigham Young University Press.

(2009). Long Commentary on the De anima of Aristotle. Translated by R. C. Taylor & T. Druart. Yale University Press.

(2015). El tratado decisivo y otros textos sobre filosofía y religión. Traducción de R. Ramón Guerrero. Winograd.

Calvo, S. (2013). Ciencia y Adab en el Islam. Los espacios palatinos dedicados al saber. Anales de Historia del Arte, 23(2): 51-78. https://doi.org/10.5209/rev_ANHA.2013.v23.42831.

Coccia, E. (2007). Filosofía de la imaginación. Averroes y el averroísmo. Adriana Hidalgo Editora.

De Libera, A. (1998). L’intelligence et la pensé, Sur le De Anima. Flammarion.

Fakhry, M. (2008). Averroes: his life, works and influence. OneWorld.

Farieta, R. (2019). Intelecto agente, motor inmóvil y Dios en Aristóteles. Areté. Revista de Filosofía, 31(1): 35-76. http://dx.doi.org/10.18800/arete.201901.002.

Gómez Nogales, S. (1987). Introducción. La psicología de Averroes. Comentario al libro sobre el alma de Aristóteles. Universidad Nacional de Educación a Distancia: 85-94.

Günter, S. (2012). Averroes and Thomas Aquinas on Education. Center for Contemporary Arab Studies. Georgetown University.

(2020). Islamic Education, Its Culture, Contents and Methods: An Introduction. S. Günter (ed.) Knowledge and Education in Classical Islam, 1. Brill: 2-39.

Gutas, D. (1998). Greek Thought, Arabic Culture: The Graeco-Arabic Translation Movement in Baghdad and Early Abbāsid Society (2nd-4th/8th-10th c.). Routledge.

Kraemer J. L. (1984). Humanism in the Renaissance of Islam: A Preliminary Study. Journal of the American Oriental Society, 104(1): 135-164.

León Florido, F. (2022). Aristóteles y la filosofía medieval. El género de los comentarios. Scripta Mediaevalia. Revista de Pensamiento Medieval, 15(1): 13-29. https://doi.org/10.48162/rev.35.009.

López-Forjeat, L. (2022). Las transformaciones de la doctrina aristotélica del intelecto: Alejandro de Afrodisia y los filósofos árabe-islámicos. Scripta Mediaevalia. Revista de Pensamiento Medieval, 15(1): 31-65. https://doi.org/10.48162/rev.35.010.

M. Lorca, A. (2004). Averroes. Sobre el intelecto. Trotta.

Pernil, P. y Vergara, J. (2002). Historia de la educación. Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Platón. (1983). Georgias. Diálogos, volumen II. Traducción de J. Calonge. Gredos: 9-145.

Reisman, D. (2005). Al-Farabi and the Philosophical Curriculum. P. Adamson & R. Taylor (eds.). The Cambridge Companion to Arabic Philosophy. Cambridge University Press: 52-71.

Renan, E. (1866). Averroès et l’averroïsme. Michel Lévy Frères Libraires Éditeurs.

Rosenthal, F. (ed.). (1994). The Classical Heritage in Islam. Arabic Thought and Culture. Routledge.

Santo Tomás de Aquino. (2014). Sobre la unidad del intelecto contra los averroístas. Traducción de I. Pérez e I. Silva. EUNSA.

(2016). Cuestiones disputadas sobre la verdad. Tomo I. Traducción de A. González, F. Sellés y M. Zorroza. EUNSA.

Selles, J. F. (2012). El intelecto agente y los filósofos. Venturas y desventuras del supremo hallazgo aristotélico sobre el hombre. Volumen I. EUNSA.

Taylor, R. C. (2005). The agent intellect as “form for us” and Averroes’s critique of Al-Farabi. Tópicos. Revista de Filosofía, 29(1): 29-51. https://doi.org/10.21555/top.v29i1.211.

(2013). Themistius and the Development of Averroes’ Noetics. R. L. Friedman and J.-M. Counet. Medieval Perspectives on Aristotle’s De Anima. Peeters Publishers: 1-38. https://epublications.marquette.edu/phil_fac/346

Themisthius. (2014). On Aristotle On the Soul. Translated by R. Todd. Bloomsbury Publishing.

Urrutibeheity, A. (2000). El alma y su inmortalidad en el pitagorismo. Stylos, 9(2): 359-383 https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/12010.

Published
2023-10-02
How to Cite
Paredes, S. (2023). Noetics and education in Averroes. An approach from the Comentarium Magnum in Aristotelis De Anima. Open Insight, 14(32), 99-126. https://doi.org/10.23924/oi.v14i32.606