Ge-Stell, das Man and Neoliberalism. Critiques of Capitalist Democracy from Heideggerian Thought

  • Fernando Gilabert Bello Universidad de Sevilla
Keywords: Das Man, Democracy, Ge-Stell, Heidegger, Neoliberalism

Abstract

The aim of this study is to present a critique of contemporary society’s structures based on a reading of Heidegger’s work, seeking to elucidate some assumptions established in Western democracies according to a capitalist economic model, as they present their hegemony. Since Heidegger, terms such as Ge-Stell and das Man have to be revisited again to expose their development in today’s world, showing how they are immersed within the structures of the political and economic system of neoliberalism.

References

Adorno, T. L. W. (2003). Prismen. Kulturkritik und Gesellschaft I. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Adrián-Escudero, J. (2009). El lenguaje de Heidegger. Diccionario filosófico 1912-1927. Barcelona: Herder.

(2016). Guía de lectura de Ser y Tiempo de Martin Heidegger, Vol. 1. Barcelona: Herder. Aristóteles (1988). Política. Madrid: Gredos.

Badillo-O’Farrell, P. (1998). Fundamentos de filosofía política. Madrid: Tecnos.

Baudrillard, J. (2015). L’agonie de la puissance. Paris: Sens & Tonka.

Bilbeny, N. (1997). La revolución de la ética. Hábitos y creencias en la sociedad digital. Barcelona: Anagrama.

Bourdieu, P. (1988). L’ontologie politique de Martin Heidegger. Paris: Minuit.

Butt, R. (1981, mayo 3). “Margaret Thatcher. The first two years”. Sunday Times. Consultado en https://www.margaretthatcher.org/document/104475.

Copleston, F. (2003). A History of Philosophy I: Greece and Rome. London: Continuum.

Cortázar, J. (2007). Historias de Cronopios y de Famas. Madrid: Punto de lectura.

Dion Casio (2004). Historia Romana. Libros I–XXXV. Madrid: Gredos.

Fulbrook, M. (2009). A History of Germany 1918-2008. London: Willey & Sons.

Gerard, D. & Duménil, L. (2004). Capital Resurgent: Roots of the Neoliberal Revolution. Cambridge: Harvard University Press.

Grimal, P. (1981). Dictionnaire de la mythologie grecque et romaine. Paris: Presses Universitaires de France.

Grimm, J. & Grimm, W. (2018). Deutsches Wörterbuch von Jacob und Wilhelm Grimm. Trier: Kompetetzemtrum Universität Trier.

Heidegger, M. (1987). Einführung in die Metaphysik. Tübingen: Niemeyer.

(1993). Wilhelm Diltheys Forschungsarbeit und der gegenwärtige Kampf um eine historische Weltanschauung (Kasseler Vorträge, 1925). F. Rodi (ed.). Diltheys Jahrbuch für Philosophie und Geschichte der Geisteswissenschaften. Göttingen: Vandenhoek & Ruprecht, 143-177.

(2000a). Vorträge und Aufsätze (1936-1953). Frankfurt am Main: Klostermann.

(2000b). Reden und andere Zeugnisse eines Lebensweges (1910-1976). Frankfurt am Main: Klostermann.

(2004a). Wegmarken (1919-1961). Frankfurt am Main: Klostermann.

(2004b). Der Begriff der Zeit (1924). Frankfurt am Main: Klostermann.

(2006). Sein und Zeit. Tübingen: Niemeyer.

(2007). Holzwege (1935-1946). Frankfurt am Main: Klostermann.

(2017). Was heißt denken? Vorlesung Wintersemester 1950-1951. Stuttgart: Reclam.

Jünger, E. (1980). Betrachtungen zur Zeit. Stuttgart: Klett-Cotta.

Lacoue-Labarthé, P. (1987). La Fiction du politique: Heidegger, l’art et la politique. Paris: Bourgois.

Krabbe, H. (1969). Die moderne Staatsidee. Aalen: Scientia.

Kelsen, H. (1966). Allgemeine Staatslehre. Leipzig: Gehlen.

Kukhatas, C. (1989). Hayek and Modern Liberalism. Oxford: Oxford University Press.

Laclau, E. & Mouffe, C. (1985). Hegemony and socialist strategy. Towards on Radical Democratic Politics. London: Verso.

Lipovetsky, G. & Charles, S. (2004). Les Temps hypermodernes. Paris: Grasset.

Löwith, K. (1984). Heidegger – Denker in dürftiger Zeit. Zur Stellung der Philosophie im 20. Jahrhundert. Stuttgart: Metzler.

Lythgoe, E. & Rossi, L. A. (2016). Ser y Tiempo, Singularización y comunidad. Buenos Aires: Biblos.

Macinnes, A. (2005). The British Revolution 1629-1660. London: Palgrave-Macmillan.

Marcuse, H. (1991). One-Dimensional Man. Studies in Ideology of Advanced Industrial Society. Boston: Beacon.

Montesquieu, C. L. de S. (1979). De l’esprit des lois. Paris: Flammarion.

Mouffe, C. (1993). The Return of the Political. London: Verso.

Ortega y Gasset, J. (1987). El tema de nuestro tiempo. Madrid: Alianza.

Pabón S. de Urbina, J. M. (2003). Diccionario manual griego clásico-español. Madrid: Vox-Spes. Pausanias (1994). Descripción de Grecia. Libros I-II. Madrid: Gredos.

Platón (1986). República. Diálogos IV. Madrid: Gredos. (1992). Cartas. Diálogos VII. Madrid: Gredos.

Real Academia Española. (2014). Diccionario de la Real Academia Española. Madrid: Espasa-Calpe.

Revelli, M. (2014). La lotta de classe esiste e l'anno vinta i ricchi (Vero!). Bari: Laterza.

Rivera-Rosales, J. (2019). La realidad efectiva en la historia. La Lógica de Hegel y la Constitución de Cádiz. F. Duque (ed.), Hegel. Lógica y Constitución. Madrid: Pensamiento- Círculo de Bellas Artes: 149-195.

Rossi, L. A. (2017). La polis como instauración de la política. Studia Heideggeriana (6): 143-176.

Safranski, R. (1994). Ein Meister aus Deutschland. Martin Heidegger und seine Zeit. München, Hanser.

Schmitt, C. (1996). Die Geistesgeschichtliche Lage des heutigen Parlamentarismus. Berlin: Duncker & Humblot.

(2004). Politische Theologie. Vier Kapitel zur Lehre von der Souveränität. Berlin: Duncker & Humblot.

Schoen, T. & Noeli, T. (1966). Diccionario Moderno Langenscheidt de los idiomas Alemán y Español. München: Langenscheidt.

Smith, A. (1981). An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations. Indianapolis: Liberty Fund.

Spengler, O. (1980). Der Untergang des Abendlandes. Umrisse einer Morphologie der Weltgeschichte. München: Beck.

Steiner, G. (1991). Martin Heidegger. Chicago: University of Chicago Press.

Vattimo, G. & Zabala, S. (2011). Hermeneutic Communism. From Heidegger to Marx. Nueva York: Columbia University Press.

Velasco-Mesa, C. (2015). Hacia el empoderamiento político de la ciudadanía: Debates y tensiones en la construcción de la democracia representativa (Siglos XVIII-XXI). W. F. Gadea & J. Ordóñez-García (eds.), Democracia y participación política (Hacia una sociedad posible). Sevilla: Fénix: 69-101.

Villacañas, J. L. & Maisó, J. (eds.). (2020). Laboratorio Weimar. La crisis de la globalización en Euroamérica (1918-1933). Madrid: Tecnos.

Wolin, R. (2001). Heidegger’s Children. Hannah Arendt, Karl Löwith, Hans Jonas, and Herbert Marcuse. New Jersey: Princeton University Press.

Xolocotzi, Á. (2004). Fenomenología de la vida fáctica. Heidegger y su camino a Ser y tiempo. México: Plaza y Valdés. (2013). Heidegger y el nacionalsocialismo. Una crónica. México: Plaza y Valdés.

Published
2024-09-30
How to Cite
Gilabert Bello, F. (2024). Ge-Stell, das Man and Neoliberalism. Critiques of Capitalist Democracy from Heideggerian Thought. Open Insight, 15(35), 61-85. https://doi.org/10.23924/oi.v15i35.633