Personalism and New Rationality. The Transpolitic Interpretation of Modernity in the Philosophy of Karol Wojtyla

  • Rodrigo Guerra López Centro de Investigación Social Avanzada
Keywords: Modernity, Personalism, Rationality, Transpolitics, Wojtyła.

Abstract

The figure of John Paul II has moved our society for both its personal charisma and social transcendence. Nevertheless, his philosophical thinking remains unknown in many circles. The complexity of his philosophical works and the novelty of its sources of inspiration puzzle many people in liberal and conservative environments. The present exposition tries to show that both Personalism and Phenomenology developed by Karol Wojtyła-John Paul II, make possible a transpolitical reading of Modernity and reality in general, and collaborates with the transcendence of the easy diagnosis based on the logic of power, and offer an interesting perspective in order to understand the crisis of Modernity.

Author Biography

Rodrigo Guerra López, Centro de Investigación Social Avanzada
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1091-9099

References

Wojtyła, Karol (Juan Pablo II, Beato). 1979. La fe en San Juan de la Cruz. Madrid, BAC. Trad. de A. Huerga.

Wojtyła, Karol (Juan Pablo II, Beato). 1979b. “Author’s Preface to English/American Edition of The Acting Person in Analecta Husserliana” en The Acting Person. Dordrecht-Boston-London, D. Reidel Publishing Company. Trans. Andrzej Potocki. This definitive text of the work established in collaboration with the author by Anna-Teresa Tymieniecka.

Wojtyła, Karol (Juan Pablo II, Beato). 1982. Max Scheler y la ética cristiana. Madrid, BAC. Trad. de G. Haya.

Wojtyła, Karol (Juan Pablo II, Beato). 1993. Love and Responsibility. San Francisco, Ignatius Press.

Wojtyła, Karol (Juan Pablo II, Beato). 1994. Cruzando el umbral de la esperanza. Barcelona, Plaza & Janés.

Wojtyła, Karol (Juan Pablo II, Beato). 1998. “La subjetividad y lo irreductible en el hombre” en El hombre y su destino. Madrid, Palabra.

Wojtyła, Karol (Juan Pablo II, Beato). 1998b. Encíclica Fides et Ratio. Madrid, BAC.

Wojtyła, Karol (Juan Pablo II, Beato). 1999. Persona e Atto. Testo polacco a fronte.

Santarcangelo di Romagna, Rusconi Libri. A cura di Giovanni Reale e Tadeusz Styczen. Revisione della traduzione italiana e apparati a cura di G. Girgenti e Patrycja Mikulska.

Adorno, Theodor, W. 1989. Dialéctica negativa. Madrid, Taurus.

Barbedette, D. 1976. Crítica o teoría del conocimiento. México, Tradición. Trad. de S. Abascal.

Borghesi, Massimo. 1996. L’ età dello spirito in Hegel. Dal vangelo «Storico» al vangelo eterno. Roma, Studium.

Buttiglione, Rocco. 1978. Dialettica e nostalgia. Milano, Jaca Book.

Buttiglione, Rocco. 1998. Il pensiero dell ́uomo che divenne Giovanni Paolo II. Milano, Mondadori.

Caffarra, Carlo. 1987. La sexualidad humana. Madrid, Encuentro.

de Lubac, Henri. 1989. La posteridad espiritual de Joaquín de Fioré, 2.vol. Madrid, En- cuentro.

del Noce, Augusto, 1992. Il suicidio della Rivoluzione. Milano, Rusconi.

del Noce, Augusto, 2007. Modernità. Interpretazione transpolitica della storia contemporanea. Brescia,

Morcelliana.

García de Haro, R. 1991. La moral y la metafísica de la persona y de su obrar. A propósito del libro de C. Cardona, “Metafísica del bien y del mal”, en Anthropotes, anno VII, n.1.

Guerra, Rodrigo. 2002. Volver a la per sona. El método filosófico de Karol Wojtyła. Madr id,

Caparrós.

Habermas, Jürgen. 1989. El discurso filosófico de la modernidad. Buenos Aires, Taurus. haya, Fernando. 1997. El ser personal. De Santo Tomás de Aquino a la metafísica del don. Pamplona, EUNSA.

Hegel, G.W.F. 1986. Filosofía del derecho. México, Juan Pablos Editor. Trad. de A. Mendoza.

Horkheimer, Max y Theodor W. Adorno. 1969. Dialéctica del iluminismo. Buenos Aires, Sudamericana.

Husserl, Edmund. Investigaciones lógicas (2.vol), Madrid, Alianza Universidad. Trad. de M. García Morente y J. Gaos.

Levinas, Emmanuel. 1982. “Notas sobre el pensamiento filosófico del cardenal Wojtyła”, en Communio, año 4, n. II.

Levinas, Emmanuel. 1995. De otro modo que ser o más allá de la esencia. Salamanca, Ediciones Síguemes.

Levinas, Emmanuel. 1999. Totalidad e infinito: ensayo sobre la exterioridad. Salamanca, Ediciones Sígueme.

Menn, Stephen. 2002. Descartes and Augustine. Cambridge, Cambridge Univeristy Press.

Millán-Puelles, Antonio. 1981. Fundamentos de filosofía. Madrid, Rialp.

Otto, Rudolf. 1965. Lo Santo. Madrid, Revista de Occidente.

rassam, J. 1980. Introducción a la filosofía de Santo Santo Tomás de Aquino. Madrid, Rialp.

Riccardi, Andrea. 2011. Giovanni Paolo II. La biografia. Milano, San Paolo.

Styczen, Tadeusz. 1997. “Karol Wojtyła: filósofo-moralista” en Karol Wojtyła. Mi visión del hombre. Madrid, Palabra.

Tomás de Aquino. Summa Theologiae. Madrid, BAC.

Wais, Kasimierz, 1926. Ontologia czyli Metafisica. Lwow, Bibljoteka Religijna.

Weigel, George. 1999. Witness to Hope. The Biography of Pope John Paul II. New York, Cliff Street Books.

Whitehead, A.N. 1979. Process and Reality. New York, Free Press.

Published
2013-01-01
How to Cite
Guerra López, R. (2013). Personalism and New Rationality. The Transpolitic Interpretation of Modernity in the Philosophy of Karol Wojtyla. Open Insight, 4(5), 37-68. https://doi.org/10.23924/oi.v4i5.64
Section
Dialógica