The Pain of the Body and the Greatness of the Soul (Sculpture and Poetry in Winckelmann, Lessing & Herder)
Abstract
The fragmentary and apparently disordered quality of Herder’s Critical Forests marks a methodological and theoretical turn, not only in his own thought, but also in the mainstream academic and formalist aesthetic approaches of his time. Starting with an analysis and interpretation of the Greek sculpture Lacöonte, Herder starts a dialogue with Lessing and Winckelmann which reveals his own open and inclusive po- sition according to the way art is interpreted. In this paper it will be given the general context of the eighteenth century’s Aesthetics, Lessing and Winckelmann thoughts on the sub- ject and Herder’s critic towards them.References
Abraham, Tomás y Sucar, Germán. 1996. El último oficio de Nietzsche y la polémica sobre El nacimiento de la tragedia. Buenos Aires: Sudamericana. Trad. de Adriana Rojas-Bermudez et al.
Baumgarten, Alexander Gottlieb y Hamman, Johann Georg. 1999. Belleza y verdad: sobre la estética entre la Ilustración y el Romanticismo. Barcelona: Alba. Trad. de Vicente Jarque Soriano y Catalina Terrasa Montaner.
Baur, Ernst. 1968. Herder: Su vida y su obra. Madrid, Tecnos. Trad. de Agustín García Calvo.
Berlin, Isaiah. 2000. “Vico y Herder. Dos estudios en la historia de las ideas”, en Herder y la Ilustración, ed. Henry Hardy, trad. Carmen González del Trejo, Madrid: Cátedra.
Bernal, Martin. 1993. Atenea negra: las raíces afroasiáticas de la civilización clásica. Barcelona: Crítica.
Cassirer, Ernst. 2002. Filosofía de la Ilustración. México: Fondo de Cultura Económica. Trad. de Eugenio Ímaz.
FuenteS, Rosario. 1930. Johann Gottfried von Herder y su ideal de humanidad. Ediciones de la lectura.
Herder, Johann Gottfried. 1982. Obra Selecta. Madrid: Alfaguara. Prólogo, traducción y notas de Pedro Ribas.
Herder, Johann Gottfried. 1985. “Von der Ode” en Werke, ed. M Bollach, vol. 1, 10 vols. (Deutschen Klassiker Verlag).
Herder, Johann Gottfried. 1994. “Auch eine Philosophieder Geschichte zur Bildung-der Menschheit”, en Werke, ed. M Bollach, vol. 4, 10 vols. (Deutschen Klassiker Verlag).
Herder, Johann Gottfried. 1997. “Kritische Wälder”, en Werke, ed. M Bollach, vol. 2, 10 vols. (Deutschen Klassiker Verlag).
Herder, Johann Gottfried. 1997b. “Plastik: eineige Wahrnehmungen über Form und Gestalt aus Pygmalions bildendem Traume”, en Werke, ed. M Bollach, vol. 4, 10 vols. (Deutschen Klassiker Verlag).
Lessing, Gotthold Ephraim. 1989. Laocoonte, Madrid: Tecnos. Trad. Eustaquio Barjau
Meinecke, Friedrich. 1943. El historicismo y su génesis, Fondo de Cultura Económica.
Ribas, Pedro. 1982. “Prólogo de Obra Selecta de Johan Gottfried Herder” en Johann Gottfried Herder. Obra Selecta. Madrid: Alfaguara.
Winckelmann, Johann Joachim. 1959. De la belleza en el arte clásico: selección de estudios y cartas, México: Instituto de Investigaciones Estéticas, Universidad Nacional Autónoma de México. Ed. Juan A. Ortega y Medina, Trad. Juan A. Ortega.
Winckelmann, Johann Joachim. 1985. “Prólogo del autor”, en Historia del arte de la antigüedad, Madrid: Hyspamérica.
Winckelmann, Johann Joachim. 1987. Reflexiones sobre la imitación del arte griego en la pintura y la escultura, Barcelona: Península. Trad. Vicente Jarque.
Velázquez, Manuel (comp). 2000. Johann Gottfried Herder -1744-1803- Antología Bi- lingüe. Centro de investigación en Ciencias Sociales y Humanidades-Universidad Autónoma del Estado de México, Toluca.
Velázquez, Manuel. 2000b. Mythos, Utopía, Ideología: Estructura de la Historia Johann Gottfried Herder. Centro de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades- Universidad Autónoma del Estado de México, Toluca.
Zymla, Herbert González. 1999. “La iconografía del Laocoonte a través de sus fuentes literarias y poéticas”, en Anales de historia del arte, 4.