Faith, Reason and Person: on Belief as an Anthropological Dimension of the Personal aAt of Faith
Abstract
This paper studies the anthropological roots of faith from the believing dimension of man, highlighted by Phenomenology, Sociology of Communication and, especially, Anthropology. It continues then dealing with the step taken from religious belief to faith, understood as an obedient response to the call of God, as it presented out in the Scriptures. Now unlike the various religions, monotheistic faith took from the beginning the route of reason, both in the sphere of theoretical knowledge and in that of civil coexistence, despite the deviations that have occurred in both spheres throughout the course of History. Thus, the Christian faith has been the driving force of universities and has contributed to the growth of knowledge, while laying the foundations for rec- ognizing the authority of civil power (laicality in the positive sense).Yet a particularly eloquent sample of the convergence between reason and faith is found in the notion of person, on the one hand inexistent in preChristian world, and on the other, elaborated in the first councils in the categories of Reason put forward by the Greeks.References
Dei Verbum, constitución dogmática, Concilio Vaticano II.
Gaudium et spes, Constitución pastoral, Concilio Vaticano II.
Agustín de Hipona, Santo. Confessiones. Obras completas II. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.
Agustín de Hipona, Santo. Sermones. Obras completas XXIII. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.
Benedicto XVI, Papa. Caritas in Veritate, carta encíclica.
Benedicto XVI, Papa. 2003. La Eucaristía centro de la vida. Valencia: Edicep.
Benedicto XVI, Papa. 2005. Introducción al Cristianismo. Salamanca: Sígueme.
Benedicto XVI, Papa. 2011. Jesús de Nazaret II. Madrid: Encuentro.
Ferrer, U. 2001. “Opinión pública y poder político: análisis habermasiano y réplicas” en El vuelo de Ícaro, 2/3, pp. 479-495.
Flew, A. 2012. Dios existe. Madrid: Trotta.
García Morente, M. 1986. “Análisis ontológico de la fe” en El hecho extraordinario y otros estudios. Madrid: Rialp, pp. 159-179.
Guardini, R. 2012. Tres escritos sobre la Universidad. Pamplona: Eunsa.
Husserl, E. 1962. Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. México: Fondo de Cultura Económica.
Juan de la Cruz, Santo. 2007. Subida al Monte Carmelo. San Pablo.
Juan Pablo II, Papa. 1979. Redemptor Hominis, carta encíclica.
Juan Pablo II, Papa. 1982. Carta de fundación del Consejo Pontificio para la Cultura, 20 de mayo de 1982.
Ladaria, L.F. 2012. El hombre en la creación. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.
Laporta, F.J. 2000. “Opinión pública: propuesta de análisis” en Opinión pública y democracia, Anales de la Cátedra
Francisco Suárez, Universidad de Granada, v.34, pp. 77-96.
MacIntyre, A. 2012. Dios, Filosofía, Universidades. Historia selectiva de la tradición filosófica católica. Granada: Nuevo Inicio.
Mauss, M. 1950. Essai sur le don. Paris, Presses Universitaries de France.
Newman, J.E. 2010. Ensayo para contribuir a una Gramática del asentimiento. Madrid: Encuentro.
Noelle-Neumann, E. 1995. La espiral del silencio: nuestra piel social. Barcelona: Paidós.
Ortega y Gasset, J. 1983. Ideas y creencias. Obras V. Madrid: Alianza Editorial.
Ortega y Gasset, J. 1983b. Qué es filosofía. Obras VII. Madrid: Alianza Editorial.
Rhonheimer, M. 2009. Cristianismo y laicidad. Historia y actualidad de una relación compleja. Madrid: Rialp.
Sayés, J.A. 2004. Teología de la fe. Madrid: San Pablo.
Sayés J.A. 2013. Comprender la Trinidad. Madrid: San Pablo.
Scheler, M. 2007. De lo eterno en el hombre. Madrid: Encuentro. schwinBurne, R. 2012. Fe y razón. Salamanca: San Esteban, Salamanca.
Stein, E. 2003. Wege der Gotteserkenntnis. Studien zu Dyonissius Aeropagita und Übersetzung seiner Werke, Einleitungen und Bearbeitungen von Beate Beckmann und Viki Ranff, Obras XVII, Herder.
Tomás De Aquino, Santo. 1942. Quaestiones disputatae de veritate (vol. 3 y 4) en Quaestiones disputatae et quaestiones duodecim quodlibetales. Taurini: Marietti.
Tomás De Aquino, Santo. 1952. Summa contra gentiles (Edición bilingüe, con el texto crítico de la leonina, en 2 vol.). Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.
Tomás De Aquino, Santo. 2010. Summa theologica (Edición bilingüe en 5 vol.). Madrid: Bibloteca de Autores Cristianos.
ZuBiri, X. 1993. El problema filosófico de la historia de las religiones. Madrid, Alianza Ediorial.