Against the very Absurd Obscurantism of our Reckless and Para, Post, Hiper or Trans... Modern times
Abstract
This work explores the conflict between the light of faith and the obscurantism of reason. This exploration is made, at first, from a general perspective –between the Catholic Church and the modern West and its “philosophical em- pires”– and, as well, from the particular and personal level of the author: at first, in his experience as a student and then in his experience as a teacher. In both cases as a member of institutions that, if they define themselves as secular, in the practice they are secularist and, in that way, they do not offer an environment of respect for something so intimate and personal –and their desire is for this faith to be just personal and intimate– as Christian faith.References
Badiou, Alain. 1989. Manifeste pour la philosophie. Paris: Seuil.
Bensoussan, Georges. 2010. ¿Auschwitz por herencia? Sobre un buen uso de la memoria. Barcelona: Anthropos.
Bouveresse, Jacques. 1984. Le philosophe chez les autophages. Paris: Lés Éditions de Minuit.
Brague, Rémi. 2013. Le propre de l’homme. Sur une légitimité menacée. Paris: Flammarion.
Denzinger y Hünermann,. 2000. El Magisterio de la Iglesia. Barcelona: Herder.
Ferrater Mora, José, 1982. La filosofía actual. Madrid: Alianza.
Feyerabend, Paul, 1987. Adieu la Raison. París: Seuil.
Francisco, Papa. Lumen fidei, Carta encíclica.
Forges, Jean-François. 2006. Educar contra Auschwitz. Historia y memoria. Barcelona: Anthropos.
Küng, Hans, 1979. ¿Existe Dios? Respuesta al problema de Dios en nuestro tiempo, Madrid: Cristiandad.
Juan Pablo II, Papa. Fides et ratio, carta encíclia.
Lacoue-Labarthe, Philippe. 1998. La fiction du politique. Heidegger, l’art et la politique. Paris: Christian Bourgois.
Lyotard, Jean-François. 1992. La posmodernidad (explicada a los niños). Barcelona: Gedisa.
Moreno Romo, Juan Carlos. 2008. “Descartes: La fe según la razón iluminada por la fe”, en Proceedings of the XXII World Congress of Philosophy, v.XVI, pp. 301-307.
Moreno Romo, Juan Carlos. 2010. Vindicación del cartesianismo radical, Barcelona: Anthropos.
Moreno Romo, Juan Carlos. 2011. “El trasfondo espiritual de nuestros racionalismos. O sobre el preciso punto en el que difieren la Modernidad más bien luterana y la genuinamente cartesiana”, en Signos Filosóficos, v.XIII (n.26, julio-diciem- bre), pp. 115-131.
Moreno Romo, Juan Carlos. (Coord.) 2012. Unamuno y nosotros. Barcelona: Anthropos.
Moreno Romo, Juan Carlos. 2013. Hambre de Dios. Entre la filosofía, el cristianismo, y nuestra difícil y frágil laicidad. México: Fontamara.
Nancy, Jean-Luc. 2002. Un pensamiento finito, Barcelona: Anthropos.
Nancy, Jean-Luc. 2005. La Déclosion (Déconstruction du christianisme, 1). París: Galilée.
Nancy, Jean-Luc. 2010. L’Adoration (Déconstruction du christianisme, 2). París: Galilée.
Nicol, Eduardo. 1990. Ideas de vario linaje. México: UNAM.
Ortega y Gasset, José. 2006. Obras Completas Tomo VI. 1941/1955. Madrid: Revista de Occidente / Taurus.
Ramírez, Rubiel. 2012. “Reseña de: Moreno R., Juan C.: Vindicación del cartesianismo radical. Barcelona: Anthropos, 2010. 479 pp.”, en Ideas y valores No 148,v.LXI (abril), pp. 145 -152.
Reyes, Alfonso. 1960. Obras completas XII. México: Fondo de Cultura Económica.
Unamuno, Miguel de. 1986. Obras selectas. Madrid: Biblioteca Nueva.