Notas críticas a la lectura “mentalista” del De anima de Aristóteles
Abstract
The following article proposes a critical review of the “mentalist” interpretation of Aristotle, specifically, of Victor Caston’s meticulous work on De anima III.2. It will be shown that his reading, partially framed in the problem of first or second order perception/conscience, can obscure the terms in which Aristotle himself thought of the problem of perception (and, to a large extent, obscure the problem itself). The different arguments examined will lead to question, by the hand of other authors immersed in different interpretative contexts of the De anima, the modern dogmas that inevitably condition our understanding of Aristotle.References
Aphrodisias, A. (1994). Quaestiones 2.16-3.15. Traducción de R. W. Sharples. London: Bloomsbury.
(2012). On the Soul. Part I: Soul as Form of the Body, Parts of the Soul, Nourishment, and Perception. Traducción de V. Caston. London: Bloomsbury.
(2013). Acerca del alma - Acerca del destino. Traducción de J. García. Madrid: Gredos.
Aristóteles. (1894). Ethica Nicomachea. Edición de J. Bywater. Oxford: Clarendon Press.
(1936). Physics. Edición de W. D. Ross. Oxford: Oxford University Press.
(1956). De Anima. Edición de W. D. Ross. Oxford: Oxford University Press.
(2006). Protréptico. Traducción de C. Megino. Madrid: Abada.
(2007). Física. Traducción de G. Echandía. Madrid: Gredos.
(2008). Acerca del alma . Traducción de T. Calvo. Madrid: Gredos.
(2014a). Ética nicomáquea. Traducción de C. Megino y T. Calvo. Madrid: Gredos.
(2014b). Protréptico. Traducción de C. Megino y T. Calvo. Madrid: Gredos.
Becker, O. (2022). “Apuntes de seminarios de Heidegger sobre Aristóteles del semestre de verano de 1921 y del semestre de invierno de 1922/23”. En Á. Xolocotzi, R. Gibu & J. Orejarena (Eds.), Aristóteles y la fenomenología del siglo XX: Estudios en torno a la presencia de Aristóteles en la obra de M. Heidegger y E. Husserl. Buenos Aires: Biblos, pp. 19-72.
Block, N. (2007). Consciousness, Function, and Representation. Cambridge: The MIT Press.
Boeri, M. (2010). “ΑΙΣΘΗΣΙΣ en Aristóteles (a propósito de De anima II 5;12)”. En Revista Latinoamericana de Filosofía, anejo, 36, pp. 179-203.
Boeri, M., Kanayama, Y., & Mittelmann (Eds.). (2018). Soul and Mind in Greek Thought. Psychological Issues in Plato and Aristotle. Cham: Springer.
Brentano, F. (1973). Psychologie vom empirischen Standpunkt, Band 1. Hamburg: Felix Meiner.
Burnyeat, M. (1995). “Is an Aristotelean Philosophy of Mind Still Credible?”. En M. Nussbaum & A. Oksenberg (Eds.), Essays on Aristotle’s De Anima. Oxford: Oxford University Press, pp. 18-29. Versión digitalizada: https://kupdf.net/download/martha-c-nussbaum-amelie-oksenberg-rorty-essays-on-aristotles-de-anima-1995_59d4671408bbc53e51687239_pdf
Byrne, A. (2004). “What phenomenal consciousness is like”. En R. Gennaro (Ed.), Higher-Order Theories of Consciousness. Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins, pp. 203-225.
Castello, J. (2010). “La actualidad de la filosofía medieval: Un reciente debate historiográfico”. En A. Cassini & L. Skerk (Eds.), Presente y futuro de la Filosofía. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, pp. 195-244.
Caston, V. (2002). “Aristotle on Consciousness”. Mind, 111(444), pp. 751-815.
Descartes, R. (2013). Meditaciones metafísicas. En Discurso del método y Meditaciones metafísicas. Traducción de M. García Morente; Edición de F. Olga; traducción de M. García Morente. Madrid: Tecnos.
Gibu, R. (2022). “Aristóteles y la dimensión hermenéutica de la κοινὴ αἴσθησις”. En Á. Xolocotzi, R. Gibu & J. Orejarena (Eds.), Aristóteles y la fenomenología del siglo XX: Estudios en torno a la presencia de Aristóteles en la obra de M. Heidegger y E. Husserl. Buenos Aires: Biblos, pp. 299-316.
Heidegger, M. (2002). Interpretaciones fenomenológicas sobre Aristóteles (Informe Natorp). Traducción de J. A. Escudero. Madrid: Trotta.
Husserl, E. (1976). Investigaciones lógicas. Traducción de M. García Morente & J. Gaos. Madrid: Biblioteca de la Revista de Occidente.
(2009). La filosofía, ciencia rigurosa. Traducción de M. García-Baró. Madrid: Encuentro.
Lycan, W. (2004). “The Superiority of HOP to HOT”. En R. Gennaro, R., Higher-Order Theories of Consciousness. Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins, pp. 93-113.
Nussbaum, M. & Oksenberg, A. (Eds.). (1995). Essays on Aristotle’s De Anima. Oxford: Oxford University Press. Versión digitalizada: https://kupdf.net/download/martha-c-nussbaum-amelie-oksenberg-rorty-essays-on-aristotles-de-anima-1995_59d4671408bbc53e51687239_pdf
Nussbaum, M. & Putnam, H. (1995). “Changing Aristotle’s Mind”. En M. Nussbaum & A. Oksenberg (Eds.), Essays on Aristotle’s De Anima. Oxford: Oxford University Press, pp. 30-60. Versión digitalizada: https://kupdf.net/download/martha-c-nussbaum-amelie-oksenberg-rorty-essays-on-aristotles-de-anima-1995_59d4671408bbc53e51687239_pdf
Oehler, K. (1974). “Aristotle on Self-Knowledge”. En Proceedings of the American Philosophical Society, 118(6), pp. 493-506.
Panaccio, C. (2019). Récit et reconstruction. Les fondements de la méthode en histoire de la philosophie. Paris: Libraire Philosophique J. Vrin.
Polansky, R. (2007). Aristotle’s De anima. Cambridge: Cambridge University Press.
Rescorla, M. (2019). “The Language of Thought Hypothesis”. En The Stanford Encyclopedia of Philosophy. E. Zalta, E(d.). Dirección: https://plato.stanford.edu/archives/sum2019/entries/language-thought/.
Rosen, S. (1961). “Thought and Touch. A Note on Aristotle’s De Anima”. En Phronesis, 6(2), pp. 127-137.
(1993). The Question of Being. A Reversal of Heidegger. New Haven: Yale University Press.
Strauss, L. (1946). “On a New Interpretation of Plato’s Political Philosophy”. En Social Research, 13(3), pp. 326-367.
(2006). La ciudad y el hombre. Traducción de L. Livchitz. Buenos Aires: Katz.
(2014). “Rendición de cuentas: Jacob Klein y Leo Strauss, selección de la sesión de preguntas y respuestas”. En A. Lastra & R. Miranda (Eds. y Trads.), Sin ciudades no hay filósofos. Madrid: Tecnos, pp. 157-169.
Volpi, F. (1999). “Rehabilitación de la filosofía práctica y neo-aristotelismo”. Traducción de A. Vigo. En Anuario Filosófico, 32(1), pp. 315-342.